dissabte, 14 de novembre del 2015

Mesura de superfície: concepte

La Marta Presegué Mestra de l'escola La Sínia de Vic ens ha fet conèixer aquest applet que va treballar a classe amb els seus alumnes de sisè de primària. Les seves eines permeten, desplaçar, girar, i retallar una figura argumentant, si les figures són iguals o si una és més petita o més gran que l'altra.
http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/00502/  
Per què aquest applet?
Per introduir la mesura de longitud a infantil o cicle inicial, hi ha moltíssimes experiències de comparar i ordenar objectes de la vida quotidiana per poder dir quin és él més llarg, paraula clau sota la que "s'amaga" el concepte de longitud
Aquest treball sobre  el concepte es desdibuixa quan arribem a la mesura de superfície on es prioritza massa ràpidament el pas a les unitats i a les fórmules de càlcul. Aquest applet ens ofereix una proposta fantàstica que treballa precisament aquest aspecte una mica oblidat.
Saber quina de dues figures "és més gran" (paraula clau que amaga "superfície") implica també començar comparant, és a dir retallar la primera per veure si pot tapar completament la segona ens acosta al concepte de mesura de superfície.

Comentaris
  1. Com molts dels applets del Freudenthal no es tracta d'una sola activitat, sinó d'una sèrie, en concret 10 en la que el nivell de dificultat va canviant. 
  2. Us pot interessar saber que  "oppervlakte rood" = superfície vermella, "oppervlakte grijs" = superfície grisa, "is groter dan" = és més gran que, "is kleiner dan" = és mes petit que i "is even groot als" = és tan gran com.
  3. No es casualitat que hi hagi una quadrícula  al darrera. Dóna guies per a facilitar comparacions entre figures retallades i espais lliures recolzant-se en la quadrícula. Per exemple: en la figura inferior es veu clarament que el triangle gris i la punta de sota són la mateixa figura. (base 2 altura 1, per exemple)  De totes maneres si no desplaça el triangle a la part de dalt, i es completa la construcció l'applet no la dona com a bona
  4. La quadrícula és una gran eina per ajudar als alumnes a justificar (si els hi demanam) si dues figures són iguals, abans de provar--ho.
Exemple  d'una seqüència
Situació de sortida
superposar
retallar (apareix un punt blau quan es col·loca el cursor en el lloc de tall)
recol·locar i validar si és més gran, petita o igual que la vermella
l'applet acoloreix l'exercici ben realitzat.
Cal destacar que un cop acabat un exercici, en passar a un altre, el primer guarda la solució, el que permet poder fer una revisió general quan acabin, una copia de pantalla de cadascun etc.
Si hi jugueu uns estona i us agrada segur que el porteu a classe... si teniu infraestructura per fer-ho.

Altres applets per introduir el treball amb càlcul d'àrees:
http://www.mathspad.co.uk/teach/linkedDocuments/areaSquaresHolder.php 

https://phet.colorado.edu/sims/html/area-builder/latest/area-builder_en.html
(funciona amb IPad)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada