dilluns, 16 de novembre del 2015

buscar un número

Largest Even i Dozen
Són dos applets de la pàgina de l'nrich que responen a la filosofia de la pràctica productiva. El primer treballa aspectes de paritat (parells - senars) i el segon criteris de divisibilitat.

Largest Even

Un applet per ser portat a classes de cicle inicial o mitjà, i es tracta d'aconseguir el nombre més alt de dues xifres. El presentem a partir d'una seqüencia realitzada per un alumne.
  • Es pot triar parell o senar, un cop triat "New dígit" genera un nombre d'una xifra. En el cas de la imatge  ha estat el 5
  • L'usuari ha triat el 9 per construir el 95, que si bé és un nombre alt no és parell
http://nrich.maths.org/7431
L'usuari rectifica i canvia l'orde posant el 59, que tampoc és parell
Finalment troba la solució demanada
 Per què aquest applet?
  • És una molt bona activitat de pràctica productiva ja que el seu objectiu és trobar el nombre més gran, però s'està treballant paral·lelament la idea de parell i senar
  • Es pot anar més enllà plantejant que donin instruccions a un robot perquè resolgui de manera correcte aquest tipus de situacions: La tercera pregunta clau planteja el que volem dir
Preguntes clau
  • Si el nombre es que genera es parell i has d'aconseguir el parell més gran quin nombre entraries? què faries després, com els ordenaries?
  • I en cas que el nombre que genera sigui senar?
  • Sabries escriure les instruccions perquè un robot pogués sortir-se'n sempre ?
Dozens
Amb la mateixa idea trobem un altre applet per a cicle superior de Primària i ESO, en aquest cas el que es treballa es divisibilitat
 http://nrich.maths.org/559
  • Triar el nombre sobre el que buscar els seus múltiples, les opcions són 2,3,4 i 6.
  • Després l'applet genera dues xifres 
  • Cal trobar el nombre de tres xifres més gran possible que sigui múltiple del triat.
Comentaris
Un cop conegut el joc, podem proposar una activitat: jugar un altre cop i demanar que redactin el procés que han seguit per a triar el nombre. Amb el 4 i el 6 les situacions que es creen poden ser interessants.
Per exemple podríem plantejar la situació col·lectivament en pantalla,  que els alumnes treballant per grups ho resolguin i finalment comprovar les diferents propostes en pantalla de manera col·lectiva

Tot i així es perd la interactivitat i és un treball "dinàmicament" completament diferent al que es produeix quan es fa amb l'applet. Depen del vostre objectiu triareu una opció o l'altre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada